۱۳۹۲ مرداد ۸, سه‌شنبه

حرف آخر: پهلویسم یعنی سکولاریسم،مدرنیسم و ناسیونالیسم



مانوک خدابخشیان در این برنامه از رسانه های لس انجلسی میگوید.او در ادامه در مورد پهلویسم تعریفی ارائه میدهد:

...ما میتوانیم با پهلوی ها مخالف باشیم به هر دلیلی و خوشمان نیاید ولی نمی توانیم پهلویسم را نادیده بگیریم. ما باید درباره پهلویسم بگوییم.من اولین کسی بودم که این اصطلاح را بکار گرفتم وقتی هم بکار گرفتم برای کسانی چنان ناشناخته بود که لعن و نفرینم میکردند.مگر میشود از پهلویسم سخن گفت.بله پهلویسم وجود داشت.در بطن ضمیر جامعه ای خفته بود که این جامعه ساکت منتظر شنیدن صدای پا و آمدنش بود.نگاه نکنید سایه بلند رضاشاه با یک مستند رضاشاه زد تو دهن همانها که به بهانه مصدقی بودن رضاشاه را نفرین میکردند یا بخاطر یک کودتای مسخره بر میگشتند جنازه رضاشاه را از ارامگاهش در میاوردند درست مثل جلاد خلخالی.

یا کسانی که توده ای و چپی بودند و بی جهت به شخصیتی حمله میکردند که به هر حال پهلویسم را آورده بود آنهم بعد از ایران عقب مانده قاجاری که مردم رعیت بودند و ممالک محروثه پرشیا بود و اصلا ایرانی نبود.و من معتقدم به پهلویسم نه به عنوان موضوع سلطنت بلکه همیشه ایمان داشته ام پهلویسم یعنی:ناسیونالیست،سکولاریسم و مدرنیسم.و این راه نجات ما خواهد بود.
بخاطر همین باورم هست که از این رسانه هم مثل رسانه های دیگر باید بروم و این آخرین برنامه هست!! ولی من به پهلویسم اعتقاد دارم و همیشه روی آن پافشاری میکنم.

همه میدانند به یک نظام جمهوری مدرن تمایل دارم ولی بحث پادشاهی یا جمهوری بحثی انحرافی است و ما را از هدف که براندازی این نظام است دور میکند.نوع نظام نمی تواند دموکراسی بیاورد.

 حالا یک کنفدراسیون گویندگان و برنامه سازان وجود دارد که میلیون ها دلار خرج میکنند .مثل کنفدراسیون دانشجویان ولی اینبار هدفش جلوگیری از براندازی و حفظ این رژیم است.این گنگ رسانه ها را اشغال کرده اند و به هر کس در راه براندازی تمامیت این نظام گام بردارد جایگاهی ماندگار نمی دهند ولی کافیه به پهلوی فحش بدهید ده سال برنامه دارید و مدام حرفهای تکراری میزنید ولی کسی با شما کار ندارد و میگویند هم میهنان حمایت کرده اند.خیر اینها هم میهنان نیستند بلکه گنگ پشت پرده است که برنامه سازان و محتوی را تعیین میکنند که چه مسیری باید باشد.




گاهی نام " دموکراسی " تبدیل به ابزار میشود برای کشورهایی که استعمار خود را به صورت نوین ارائه دهند.نباید اجازه دهیم با واژه دموکراسی از دیکتاتورها از مرسی تا روحانی حمایت کنند برای مطامع سیاسی خود.
همه شما شگفت زده شدید یک مستند رضاشاه چنین بازتابی دارد.چه شد که مصدقی ها و توده ای چنین منفعلانه سر و صدا میکنند و چند نقد آبکی مینویسند که فلان قسمت فیلم چرا این را گفته یا آن را نگفته؟! مهم این نیست که کلیت این فیلم خطاهایی دارد یا ندارد مهم این هست یک ملت را به تفکر و واکنش واداشت و هیجان زده کرد.چون این نسل میداند پهلویسم یعنی چه...

لینک در سایت یوتیوب

لینک در ساندبلود

لینک کم حجم 


۲ نظر:

  1. chizi ke man ra az amsale khodabakhsian hay narahat mikonad in ast ke edea mikonad avalin kasi bud ke az loghat pahlavism estefade karde ast??!! aghaye khoda bakhshian man bishtar az 20 sal ast ke az loghat pahlabvism estefade mikardam, dar barnameh haye televisioni khod ham barha az in aaz in loghat estefade kardeam: https://www.facebook.com/notes/khosro-fravahar/%D9%BE%D9%87%D9%84%D9%88%DB%8C%D8%B3%D9%85-%DB%8C%D8%B9%D9%86%DB%8C-%DA%86%DB%8C/248945731792030

    پاسخحذف