۱۳۹۲ مرداد ۳, پنجشنبه

از خیانت برخی سران ارتش تا قانون اساسی مشروطه : آخرین سخنرانی شاهپور بختیار قبل از ترور





آخرین مصاحبه با دکتر بختیار در سال 1989 در هلند پیش از ترور شدن.

در این مصاحبه دکتر بختیار در مورد موارد مختلفی سخن میگوید.او از خیانت یا اشتباهات ارتش در رویداد 57 و آنچه خیانت قره باغی میگویند شرح میدهد.دکتر شاهپور بختیار اشاره ای مستقیم میکند که بارها گفته است موافق مشروطه پادشاهی هستم .

 دموکراسی یعنی احترام به حقوق مردم.
من به مملکت و به اوضاع مملکتی و ژئوپلتیک منطقه و ایران فکر میکنم و مشروطه پادشاهی تشخیص من است ولی اگر مردم ایران چیز دیگری بخواهد من به آن احترام خواهم گذاشت و ملت ایران اگر بخواهد قانون اساسی بر اساس نظام جمهوری داشته باشد مختار است و من تابع محض خواهم بود.

انتخاب اکثریت مهم است ولی اکثریت باید به اقلیت احترام بگذارد. / در دوره پهلوی مشکل این بود به قانون اساسی مشروطه عمل نمیشد.
در بخشی دکتر بختیار به حوادث دوره 37 روزه نخست وزیری خود و نقش خائنانه امثال قره باغی و دیگر مشکلات آنروزها پرداخت.
اشاره به نوع ارتباطش با دیگر گروههای اپوزیسیون میکند و بطور مبسوط به نقد برخی از چپ ها از جمله حزب توده میپردازد.
برخی میخواهند رئیس جمهور بشوند و اصرار دارند به نظام جمهوری /اولین وظیفه یک حرکت ملی و اجتماعی امیدوار نگه داشتن مردم است.
نیروهایی که هنوز با آخوند سروکار دارند متوجه نشدند هاشمی بدتر از خامنه ای و او بدتر از خمینی است .اینها برای منافع خود مشغول زد و باند با نظام اسلامی بوده اند .

 حسین فاطمی یک مقدار زیاده از حد ولع جاه طلبی داشت و با همه دوستان و همکارانش لحن زننده داشت.زیر پرونده حکم اعدام ایشان،شاه فقید نوشته بود این حکم فعلا اجرا نشود...

در مورد اعتماد به سیاسیون میگوید: به گفته یک فیلسوف به هیچ کس اعتماد نکنید مگر وقتیکه بمیرد.ولی با استفاده از شواهد و قرائن میتوان اشخاص را شناخت.
نطفه فتنه خمینی بعلت عدم توجه به عمق کارها و عدم توجه به تربیت سیاسی جوانان ایران بود.ولی دلیل انقلاب یک دلیل ثابت و خاص نیست بلکه دلایل متفاوت داشت .
تمام قوانین بر علیه زن مانند خانواده و یا حق طلاق که توسط آخوندها وضع شده باید کن لم یکن اعلام شود. 

او  اشاره میکند :
فتنه خمینی ننگین ترین ٬ زشت ترین و سیاه ترین تاریخ این کشور و حتی دنیا را در برداشته است. باید صحبت از حوادثی که ایران را ویران خواهد کرد در میان باشد و آگاهی داد. تمرین دمکراسی کنیم و همدیگر را بپذیریم به غیر از بغض و کینه حزبی که ایران را به انحطاط می کشاند.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر