۱۳۹۱ شهریور ۲۴, جمعه

آنچه مهدی خزعلی باید به یاد بیاورد!



شاید جناب خزعلی همچنان بخواهند ماجرای دوستی شان با سعید امامی و انتشار کتاب هویت(سلسله گفتارهای تلویزیونی برنامه ای که با هدف لجن مال کردن شخصیت های دگراندیش و فرهیخته ی فرهنگی و ادبی، اندکی پیش از دوران اصلاحات از صداوسیما پخش می شد) را واژگونه روایت کنند، اما بد نیست چند نکته را باهم مروری بکنیم از جمله مقدمه ی ایشان در کتاب هویت:

هویت بازگشت به خویشتن است، نگاهی است به خود، و بارور کردن ارزشها
ی خویش، نگاهی به خانه ی دوست و نظری به اردوگاه دشمن، نگرشی به درون و برون، گاه از بیرون به خانه می نگرد و از چشم بیگانگان نگاه می کند، از منظر دگراندیشان خود را قضاوت می کند، و از دیدگاه بداندیشان آشنا می شود. سلاح دوست و دشمن را می شناسد، پس آنگاه به خود می آید و خود را برای دفاع فرهنگی آماده می سازد. آری، بداندیشان دیگر با سلاح نظامی و سیاسی به مبارزه نمی آیند، لشگر کفر با شعار استحاله ی فرهنگی در راه است. و دوستان ناآگاه نیز با تسامح و تساهل راه را بر بیگانگان هموار می سازند.
نگذاریم به اتهام تحجر و با شعار تساهل، هر ناصوابی را بر فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی تحمیل نمایند. ما معتقدیم « اسلام کوچه ی تنگ و تاریکی نیست که انسان مدام به دیواره های آن برخورد کند » آری، اسلام بزرگراهی نورانی بسوی محبوب و معبود است، اما سخن ما با کژاندیشان این است که بدانند اسلام خانه ای بی در و پیکر نیست، که هر چه بخواهند خارج، یا هر ناروایی را وارد کنند. اسلام حدود و ثغوری دارد، باید و نباید دارد، و جهان را آنگونه که هست می شناسد، نه چون کوردلان که جهان را با امیال نفسانی و شهوانی خود تبیین می کنند و بر آن اساس، آزادی و فضای باز فرهنگی را مطالبه می کنند.
هویت نقلی است مستند، از صف آرایی بیگانگان، هویت هشداری است به سهل انگاران. و سخن ما در این برهه ی حساس که مقام معظم رهبری آنرا «شبیخون فرهنگی» نامیدند، جز ابلاغ رسالت و ادای تکلیف نبود. «و ما علینا الاالبلاغ المبین»

دیگر نکته ای که شاید به این نوشته ارتباط مستقیمی نداشته باشد، اما یادآوری اش به لحاظ تاریخی مفید باشد، نقل بخشی از مصاحبه ای است که اسماعیل آزادی خبرنگار روزنامه ی صبح امروز با مهدی خزعلی در شهریور 1378 انجام داده است. آزادی در وبلاگ خود شرح کوتاهی از شخصیت خزعلی آورده است که توجه به این روایت می تواند جالب باشد: «سال ۷۸ بود با دکتر مهدی خزعلی قرار مصاحبه داشتم. از او چیز زیادی نمی دانستم فقط اینکه پسر آیت ا..خزعلی و ناشر کتاب «هویت» است .برنامه هویت اون روز ها خیلی معروف بود و سعید امامی برای آن برنامه خیلی زحمت کشید،
با این پس زمینه ذهنی به دفترش رفتم. دفتری مدرن و کاملا امروزی با یک خانم منشی که حجابی معمولی داشت. دکتر با کت و شلواری آراسته به پیشوازم آمد. نخستین چیزی که توجهم را جلب کرد موسیقی لایتی بود که با صدایی ملایم فضا را رومانتیک کرده بود.

وقتی نشستیم گفت چای یا قهوه؟
من که شوکه شده بودم گفتم فرق نمی کنه.
داشتم او و دفترش را بر انداز می کردم که پرسید:
چیزی شده؟
گفتم :نه می تونم سیگار بکشم؟
گفت:راحت باش.
سیگاری روشن کردم و مشغول صحبت شدیم.
حرف ها و رفتارش با پس زمینه ی ذهنی که از او داشتم پارادکس های زیادی داشت.
به هر حال یک ساعتی در باره سعید امامی و کتاب هویت حرف زدیم و متن کامل مصاحبه چند روز بعد در روزنامه صبح امروز چاپ شد یک مصاحبه دیگر هم با او داشتم که هر دوشان بازتاب های زیادی داشتند دیگه خبری از او نداشتم تا این که فهمیدم رد صلاحیت شده
اولش خیلی تعجب کردم
آخه چاقو که دسته خوش رو نمی بره
اما وقتی فهمیدم با احمدی نژاد مثل کارد و پنیرند
دیگه تعجب نکردم
اما چرا کارد و پنیر
آخه دو تا نکته وجود داره
اول این که مهدی خزعلی خودش رو روشنفکر می دونه و منتسب به خانواده ای روحانی
دوم این که حتما با خودش میگه اگه قراره کسی مثل احمدی نژاد رییس جمهور باشه من که از اون خیلی لایق ترم
حالا رد صلاحیت را هم بهش اضافه کن
البته یک نکته سومی هم هست که…….. بگذریم.»

اما علاوه بر آنچه اسماعیل آزادی درباره ی شخصیت خزعلی یادآور می شود، اشاره به یک دروغ بزرگ تاریخی نیز بد نباشد. خزعلی در مصاحبه ی خود با صبح امروز، در پاسخ به این سوال که: « خود شما تا چه حد با سعید امامی آشنایی داشتید؟»، می گوید: «من هیچ، اصلا او را نمی شناختم» … در ادامه:
-اسماعیل آزادی: اصلا نمی شناختید؟
-مهدی خزعلی: خیر، الان هم نمی شناسم. برای من یک چهره ی کاملا ناشناخته است و هنوز هم نمی دانیم.

اما خزعلی سالها بعد، در وبلاگ شخصی اش و بعد تر در گفتگو با مهدی فلاحتی در صدای آمریکا، ادعا می کند که نه تنها سعید امامی را از نزدیک می شناخته، بل با او گفت و گوهای مفصلی هم داشته است. بطور نمونه اینجا را بخوانید

.
(http://www.aftabnews.ir/vdcbg9bw.rhbsgpiuur.html)

لینک تصویر مقدمه کتاب هویت

لینک تصویر مصاحبه با روزنامه ی صبح امروز با مهدی خزعلی در شهریور 1378 
این نوشتار از اینجا گرفته شد